Sunday, December 9, 2007

- r u sure or not - trip Dec 07: Day 2

Cradle Mountain (Cosy Cabin cottage) - North Cradle Mountain National Park (Dove Lake) - South Cradle Mountain National Park (Lake St Clair) - Mt Field (Russell Fall) - Franklin (Franklin Cottage)

Bgn pagi. Msk pancake. Mkn2. Gerak ke Cradle Mountain National Park. Msk visitor center. Byr fees. Gerak ke Dove Lake. On da way… for sure berenti sana sini utk amik gambo hahha.. Nature. Hijau. Cantek. Itu je yg aku boleh cakap. Smpi kat Dove Lake. Mmg sumer terpegun. Maha Suci ALLAH. Canteknya ciptaannya. Posing maut. Click2… “cepat2.. amik gambo kami kat sini”.. “Sini lawa wey… cepat”.. Antara dialog Hani Chech. Dia yg paling excited kot hahaha… layankan ajerrrrrr…. Mmg sangat cantek view di tasik tuh. Tgk sendiri lah..

Next, gerak ke satu tempat yg ada petrol station n cafĂ© kat atas bukit tu jugak. Ala… dlm 2 minit dr entrance CosyCabin. Apa nama nth hahha… beli petrol n chips. Ada yg beli coffee. Ari ni pun sama gak. Terlajak dari plan yg sepatutnya. Ideally, gerak dr Cradle Mt dlm kol 10 lebey. Tp dekat kol 11am baru turun. Nak wat caner…

On day way ke Lake St Clair, jmp Tasmanian devil melintas jalan. Selamba badak je kami stop. Sorang turun dr keta g kejar.. tp x dpt pasal dia masuk dlm lubang/rumah. Perjalanan d teruskan…

Herghhhhh.. kematu ponggong aku duk lama2 dalam keta. Perjalanan ari ni sgt jauh. Ideally dlm 400km utk smpi ke Franklin. Tp akan stop laa kat mane2 on da way tuh. Kalau x silap aku, kat Tullah… aweks2 ni ternampak satu rumah yg penuh ngan teddy bears. So apa lagi……. Stop… masuk dlm umah tuh.. driver n aku.. kuar keta.. belasah chips… lapo beb.. hahah… then aweks2 ajak g sebelah rumah yg ada teddy bear tuh… ada pulak keretapi lama.. seingat aku keretapi steam tahun 1926. Borak2. Gambo2.. Bye2.. c u later..

Perjalanan d teruskan… Hani Chech yg pening minta jadi driver.. aku n driver asal tukar seat tengah.. aku boring… aku ajak main uno…. Clumsy GPS wat muke terkejut... tp dlm ms yg sama terima pakai proposal aku… hahah mmg gamat dlm keta tuh… aku main.. asik kalah.. tensen aku.. kena kutuk kaw2 ngan budak2 nih… nasib badan…

Smpi kat Queenstown, stop utk amik gambo. Hani Chech punyer kerja la nih haha.. FYI jalan kat situ horror siot. Jalan sblm ni pun horror gak.. pasal nk jmp 1 keta pn susah. Kiri kanan hutan. Line telefon xde. Heerhhghhhahghhg~~ seram…….. yg kali ni.. pasal laluan di lereng bukit. Bapak cuak. Selekoh tahap V. bukan U. hehehe.. tp driver cekap.. no worries..

Finally, smpi gak ke Lake St Clair. Turun2 jer.. driver cari toilet hahha… asal jadi dirver jer mesti pundi x leh expand bnyk.. kekeke.. Solat. Amik Gambo. Beli Coffee.. Teruskan perjalanan.. jauh lg nk ke Franklin nih aduiiiiiiiiii…

Next berenti lagi bl jmp tasik… Driver punyer kerja… amik gambo then proceed ke Mount Field National Park. Smpi kat situ pn dah lewat… kol bp ek? Hmm.. dlm kol 6 jugak lah… msk ke park tuh kena bayar. Tp aku kagum tol la kat sini. Dekat visitor centre tuh tulis “tinggalkan duit dlm kotak y disediakan”. Huhu kagum2… Tp kami dh bayar $56 utk masuk ke sume park kat dlm Tasmania nih… Cepat2… dh nk malam nih… nanti nk check in susah… Jalan laju ke arah Russell Falls.. Antara falls yg tercantik kat Tasmania.. Mmg cantek…. Hamik gambo… posing maut… blah… cepat2… nk kencing ni… jom cari toilet hahhaha…. Bkn aku ek….. ada laaa…. Mane leh kasik tau…

Abis dh stop kami day 2 nih… aku lak jadi driver pasal driver asal nk rehat… msk gear D dari kedudukan P (gear kat stereng)… lepas footbrake (handbrake yg kat kaki).. jalannnnnnn… smpi ke Franklin dlm kol 10pm.. giler lewat hahhaha… check in utk 4 org… ??

Lapo… msk megi… arghhh.. lega… Ingt nk tdo awal… tp sempat main uno mlm tuh… then tukar main mafia… aku kalah lagi main uno.. last place… mangkuk tol… Zzzzzzzzzzzzzzzz

Day 1 || Day 2 || Day 3 || Day 4 || Day 5 || Summary

No comments: