Sunday, December 9, 2007

- r u sure or not - trip Dec 07: Day 4

Franklin (Franklin Cottage) - Bruny Island (The Neck, Adventure Bay, Cape Bruny Lighthouse) - Port Arthur - Eaglehawk Neck Beach Cottage

Kol 6 kami kuar rumah menuju ke Bruny Island menggunakan khidmat ferry kat Kettering. B4 dat kena pulang kunci rumah. Lazu n Clumsy GPS kena marah. Tp Peter marah sebagai seorang professional. Derang pasrah. Kami pasrah. Maafkan kami sekali lagi…

Selari dgn kejadian di atas.. dalam tarago.. seseorang sedang membongkok.. menyorok.. ditutup dgn jaket2.. sedari 530am.. sian dia.. dh laa x tdo malam… isk2.. “shhh… don’t talk to me.. I’m not here... you don't see me.. i don't c u” hahah.. ayat2 power dr Invisible Girl…

Hari ke4 di mulakan dgn perjalanan ke Kettering Jetty.. Aku jd Driver ari tu.. ETA dlm 45 minutes.. Xde benda2 yg menarik berlaku selain sesat x smpi 1 km hahhaha.. bole laaa.. smpi ke Kettering Jetty dlm kol 700am.. Ferry ada kol 745am.. lepak2.. mkn roti sardine+tuna+strawberry jem… “Aku nk coffee….. pastu br nk g jalan2 & jadi driver”… ayat dr cik Hani Chech.. Lazu bersetuju… aku iyekan ajerrrrrr…. Yg lain angguk..

Smpi ke Bruny Island.. nk cari kedai kopi. Drive jer ikut haluan.. ikut sign board… ikut peta yg disediakan.. smpi satu kawasan di panggil ‘the Neck’. Kawasan yg menghubungkan North Bruny dan South Bruny. Mmg cantek.. sesuatu yg sukar utk di jumpai….

Masih mencari kedai kopi.. jalan punya jalan.. asik jmp yg tutup jer… isk2.. pelik nor.. ari Selasa pn tutup gak ke.. hmmm.. at last jmp jugak kat Adventures Bay.. Sebelum tu sempat beli minyak… Terharu lagi dgn kepercayaan yg diberikan kepada foreigner mcm kami nih… Kedai runcit aje.. Ada jual minyak.. Ckp kat dia nk beli minyak dia kata “isi minyak dulu then bayar kat dalam”. Lazu pn isi laaa… msk kat dlm dia byr.. dia msk keta dia citer “mmg dia percaya betul lah… dia x tau pun kita isi brp… dia tny brp kita isi.. then kita bayar.. kalu nk tipu tu sgt senang”. Aku terfikir situasi yg sama tetapi di Malaysia.. adakah berbaloi utk mengambil risiko seperti ini.. Sendiri komen.. aku x nk bnyk cakap.. nanti kena BAN hahaa..

Masa minum kopi.. ada sekor itik nih… duk pusing2 dekat meja kitorang.. sorang melayan itik ni.. pasal dia pn bapak itik hehe.. sorang lagik duk takut ngan itik ni.. imaginasi dia lebey sgt kot… aku cakap laa.. itik nix de laaa nk patuk ke sudu org ke… tp dia still takut.. still clumsy as usual.. miss Clumsy GPS hihi.. Abis minum, nk blah laa… leh plak ternampak buaian… sempat lagi kitorang sume main buai, panjat2, gayut.. sekali mcm budak2 daaaaaaaaa… lantak la… layankan ajer….

Aku sbg planner utk day 4 ni… dgn persetujuan majlis syura.. mengarahkan utk terus ke Cape Bruny utk tgk lighthouse yg termasuk dlm senarai lighthouse tertua. Sangat sengal utk ke situ.. terpaksa melalui gravel road… bw slow2… nanti kalu calar ke ape ke keta ni.. masak nk ganti… insurance pn amik yg agak cikai tp x berapa nk cikai pasal yg x cikai tu mahal huhu… Smpi kat lighthouse tu……. masyaALLAH… canteknyer…….. Tuhan saja yg tahu.. perasaanku.. berperang dgn suasanaaaaaa… (Slam, Zamani)…

Posing kanan.. posing kiri.. posing dr belakng… posing ala Tan Sri Michael.. Menari Tango… sume ader.. layankan ajer… Abis kat sini.. terus ke Roberts Point utk balik ke Kettering dan trus menuju ke Port Arthur..

Bukan kita aje hidup di dunia ni” kata Invisible Girl yg agak penakut tuh apabila di ganggu oleh budak2 mengenai Port Arthur haha.. Aku drive ke Port Arthur. Di dalam perjalanan.. waktu tu ramai yg syahid.. aku ngan co-pilot je sedar.. Mujur kami sume x syahid.. Ada kereta hon aku dr belakang.. aku di lorong kanan.. aku bergerak ke kiri.. dia memotong dari kiri… aku x sure sape yg salah.. tp yg pasti.. co-pilot aku putih sekejap muke dia.. aku berdebar tp x berdebar sgt… Alhamdulillah… ramai anak org dlm keta nih.. risau aku…

Smpi ke Port Arthur pn dh pukul 630pm. Mamat kat kaunter tu kasik kitorang jalan2 smpi ko 8pm max.. pasal dia cakap lepas tu ada Historic Ghost Tour.. Hantu yg tour ke org yg tour ke aku kurang pasti.. aku iyekan ajer… hahhah… Cam biasa… posing2 ape sumer.. heii.. tp mmg cantek tmpt tuh… Kesan2 runtuhan lama… Port Arthur 1996 massacre.. dll… google sendiri nk tau heheh..

Dlm kol 715pm… ada sorang ni lapo… moncong jer mulut dia hihi.. so kami pun paham2 jer ler.. bergerak mencari makanan.. punye la thuthah (susah – bunyi mcm pelat ‘s’) nk cari makanan kat sini.. dah laa pekan… kol 5 lak bnyk yg tutup isk… sabo jer ler.. mujur jmp 1 supermarket tuh… tutup kol 8pm.. kami smpi 750pm.. lega.. so beli laaa apa2 yg patot.. nasi, udang, sayur campur, sos tiram dll… smpi kat umh nk masak… lupe xde minyak hehhehe.. mujur tukang masak kat sini sume pro.. blh jer msk tanpa minyak… makan2.. layan oceans 11…

Zzzzzzzzzzzzzzz

Day 1 || Day 2 || Day 3 || Day 4 || Day 5 || Summary

No comments: