Wednesday, June 12, 2013

Himpunan Masalah Wuduk II

Himpunan Masalah Wuduk

Urine, Wuduk & Solat

1) A certainty is not replaced by a doubt. A mere sensation not backed up by actual traces of urine can be safely ignored.

2) In the event that you actually ‘see’ some drops of urine then you need only run water over the affected area until the trace is removed. This should only take about a minute. There is no need to make the whole garment wet.

3) If you forgot where the urine was, just make an educated guess concerning where it might be and wash that area. After that you can consider the garment to be pure. [1][2]

4) Al-Syeikh Muhammad bin Soleh al-Uthaimin ditanya tentang persoalan ini:

Apabila saya selesai berwudhu, lalu saya menuju ke tempat solat, saya terasa keluarnya titisan air kencing dari zakar saya, maka apa yang perlu saya buat?

Jawapan:

“Yang sepatutnya hendaklah dia berpaling dari sangkaan ini, seperti yang diarahkan oleh para imam (ulama) umat Islam, dan jangan dia terpengaruh dengan sangkaannya itu, tidak perlu dia pergi (ke tandas) untuk melihat zakarnya, adakah betul-betul keluar ataupun tidak. Perkara ini insyaalllah jika memohon pertolongan dengan Allah daripada (was-was) syaitan yang direjam dan dia tinggalkan (sangkaannya), ia akan hilang. Adapun jika yakin (benar-benar air kencing keluar), seperti (jelasnya) matahari (benar-benar yakin), maka hendaklah dia membasuk bahagian yang terkena air kencing itu dan mengulangi wudhunya. Ini kerana sebahagian orang apabila dia merasa basah dihujung zakarnya, dia menyangka telah keluar sesuatu (sedikit dari air kencingnya), jika pasti (keluar air kencing, lakukanlah) seperti yang aku nyatakan kepada kamu, (masaalah) yang ditanya ini bukanlah salisul baul (penyakit air kencing tidak lawas), kerana ia akan berhenti, (sebaliknya) Salisul baul itu ia berterusan keluar, adapun yang ditanya ini ia keluar setitis atau dua titis selepas ada gerakan, ini bukan salisul baul. Maka jika keluar dua titik kemudian berhenti, ia hendaklah dibersihkan dan berwudhu kali kedua, beginilah yang dia (orang yang yakin benar-benar keluar titisan air kencing) lakukan, hendaklah dia bersabar dan mengharapkan pahala daripada Allah.” (Liqa’ al-Bab al-Maftuh 15/184) [3][4][5][6]





No comments: