Tuesday, December 20, 2011

Kingsoft Writer - MS Office Alternative

Post ini aku tujukan khas buat rakan-rakan aku yang dulu-dulu asik pakai MS Office pirate.

Sekarang aku tak pakai dah yang pirate pasal opis aku ada kasik yang ori punyer... so, sesapa yang masih stick ngan MS Office pirate dan rasa macam dah tak nak guna pirate soft lagi.... silalah guna samada Libre Office or Kingsoft Office.

Kedua-dua software ni adalah free.... dan King Office ada version Professional yang berbayar.. sangat murah berbanding dengan MS Office.

Beza antara free version and yang berbayar boleh korang tengok kat sini.
Beza antara Office Libre dan King Office boleh korang tengok kat sini.

Office Libre adalah open source dan semakin hari semakin improve. Cumanya, masalah sikit pasal Office Libre ni dia tak berapa nak mesra dengan MS Office. Kalu buka docs daripada MS Office sure ada margin lari sana sini... sakit ati gak laaa...

King Office on the other hand, mmg di buat sebagai alternatif untuk MS Office dan very compatible with MS Office.

Aku guna dua-dua software diatas... ikut sesedap rasa.. dah kasik free... install jer ler.....

Cukup la setakat Writer (Word), Presentation (Power Point) dan Spreadsheet (Excel).. Korang bukan guna lebih dari tu pun.... nak power-power spec dia sangat pun wat membazir memory jer...

Mari kita bergerak kearah Zero Piracy!!...

Ust Zaharudin ada pendapat tersendiri pasal piracy ni... Ust Azhar Idrus pun ada pendapat dia yang unik.... korang pilih lah...

No comments: